Najnowsze wiadomości

Wysokowydajna wkrętarka elektryczna z precyzyjną regulacją momentu...

Szybki poradnik dla różnych typów elektrycznych wkrętaków...

3 rzeczy, które musisz wiedzieć przy zakupie opon samochodowych

16 stycznia 2021 22:09

Jak bezpiecznie jechać na oponie zapasowej




Opona zapasowa jest jak ubezpieczenie: nie potrzebujesz jej, dopóki nie będziesz jej potrzebował, a kiedy to zrobisz, poczujesz taką ulgę, że ją masz. Ale aby opona zapasowa mogła Ci pomóc, gdy znajdziesz się z oponą bez powietrza w sercu puszczy, musisz dokładnie wiedzieć, jak z nią jeździć - i jak ją wcześniej utrzymać. Poniższe wskazówki zapewnią, że opona zapasowa bezpiecznie dotrze do najbliższego centrum montażu opon. 

1. Poznaj swoją oponę zapasową
Jeśli prowadzisz starszy samochód, SUV-a lub duży van, możesz mieć pod ręką pełnowymiarową oponę zapasową. Opona zapasowa będzie miała taki sam rozmiar jak inne opony i nie będzie miała tak dużego wpływu na Twoją jazdę. W rzeczywistości, jeśli opona zapasowa jest właściwie zamontowana, powinieneś być w stanie prowadzić samochód normalnie. Nie oznacza to jednak, że nie powinieneś odwiedzać specjalisty od opon lub mechanika i wymieniać go tak szybko, jak to możliwe. Opony zapasowe nie będą zużywać się tak samo jak inne opony i mogą być innego typu. W rezultacie może to mieć wpływ na prowadzenie samochodu i może być niebezpieczne. 

Jednak w dzisiejszych czasach pełnowymiarowe opony zapasowe są rzadkością. Większość samochodów jest wyposażona w pączek - mniejszą, węższą i lżejszą oponę niż zwykłe opony. Opona ta jest wprawdzie wygodna pod względem przestrzeni, ale nie jest zbudowana do szybkiej, dalekiej lub bardzo długiej jazdy. Ma bardzo mały bieżnik i ze względu na swój rozmiar musi się obracać szybciej niż zwykłe opony. To wszystko zmniejsza jej żywotność. Jeśli zapasowa jest pączkiem, ważne jest, aby zwrócić uwagę na następujące środki ostrożności.

2. Jedź powoli
Jedną z najważniejszych rzeczy, które musisz zrobić, jeśli jedziesz na pączku, jest zmniejszenie prędkości. Nie jedź więcej niż 80 km/h, nawet jeśli jedziesz autostradą krajową. Jeśli jedziesz, upewnij się, że jedziesz lewym pasem ruchu, a jeśli droga jest jednopasmowa, przejdź na pas awaryjny, aby inni kierowcy jadący z prędkością mogli łatwo Cię minąć. Dobrym pomysłem jest również jazda z włączonymi światłami awaryjnymi, zwłaszcza w nocy, aby inni kierowcy wiedzieli, że Twój samochód nie jedzie tak jak zwykle.

3. Ogranicz odległość, z jaką można jechać na oponie zapasowej
Instrukcja obsługi zawiera informacje, jak daleko należy jechać na oponie zapasowej. Jeśli to możliwe, postaraj się stosować do tej instrukcji. Może to być trudne, jeśli jesteś daleko od najbliższego miasta, ale jest to ważny punkt. Podróżowanie na długich dystansach na oponie zapasowej może mieć wpływ na inne aspekty Twojego samochodu, w tym na tzw. dyferencjał. Mechanizm różnicowy ma wpływ na sposób, w jaki samochód skręca w zakrętach, umożliwiając jazdę z wewnętrznym kołem szybciej niż z zewnętrznym. Im dalej jedziesz z pączkiem, tym większy nacisk kładzie on na dyferencjał, a także na biegi i tarcze sprzęgła. Staraj się nie przejeżdżać więcej niż 100 km na oponie zapasowej, a zamiast tego udaj się jak najszybciej do centrum montażowego.

4. Wiedz jak opony zapasowe wpływają na inne systemy w Twoim samochodzie 
Twoje opony nie działają w izolacji. Jak wszystko inne w twoim samochodzie, są one połączone z wieloma innymi elementami, urządzeniami i systemami. Użycie opony zapasowej wpłynie na prowadzenie samochodu, a także na sposób hamowania i pokonywania zakrętów. Możesz zauważyć, że na desce rozdzielczej pojawi się lampka ostrzegawcza, ponieważ ABS nie działa prawidłowo. Jest to normalne podczas jazdy z oponą zapasową, ale powinno być kolejnym przypomnieniem o powolnej jeździe. Daj sobie dużo czasu i przestrzeni, aby zatrzymać samochód i ostrożnie pokonywać zakręty. Nie używaj tempomatu. 

Twój samochód zapasowy wyłączy również systemy bezpieczeństwa, takie jak elektroniczna kontrola stabilności i kontrola trakcji. Po raz kolejny powinno to skłonić Cię do rezygnacji z prędkości.

5. Utrzymuj oponę zapasową w dobrym stanie
Nie zaniedbuj zapasowych opon, sprawdzając je - muszą być równie dokładnie zbadane, zwłaszcza jeśli wybierasz się w długą podróż drogową. Ciśnienie jest szczególnie ważne, ponieważ jest ono podatne na zmiany temperatury i może spaść, jeśli opona nie będzie używana. W instrukcji obsługi znajdziesz informację, jakie ciśnienie powinno być w oponie zapasowej. Za każdym razem, gdy obracasz oponami, sprawdź ich ciśnienie w zakresie 8 000k - 10 000km. 

Jeśli jest jakiś problem z pączkiem, lepiej go całkowicie wymienić niż naprawić. A jeśli ma ponad osiem lat (lub wcześniej, w zależności od wskazań instrukcji obsługi), należy go wymienić niezależnie od tego. Pełnowymiarowe koła zapasowe powinny być wymieniane co najmniej co 10 lat.

6. Wymień zamiennik na nową oponę jak najszybciej
Nawet jeśli prowadzisz pełnowymiarową oponę zapasową, a szczególnie jeśli prowadzisz pączka, musisz jak najszybciej wymienić ją na nową. Jeśli umieścisz pełnowymiarową oponę na feldze oryginalnej, uszkodzonej opony, być może będziesz mógł używać jej dłużej, ale najlepiej będzie, jeśli zamiast tego użyjesz nowej opony i będziesz miał wszystkie opony odpowiednio wyważone i wyrównane przez specjalistę. 

Oczywiście jazda z oponą zapasową oznacza również, że nie masz już zapasowej opony, co jest kolejnym powodem, aby ją wymienić i zwrócić do miejsca jej przechowywania. 

Lorem ipsumus

placeholder text

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et irmagnUt enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequatDuis ee dolor in reprehenderit.