Najnowsze wiadomości

Wysokowydajna wkrętarka elektryczna z precyzyjną regulacją momentu...

Szybki poradnik dla różnych typów elektrycznych wkrętaków...

3 rzeczy, które musisz wiedzieć przy zakupie opon samochodowych

16 stycznia 2021 21:50

Rotacja opon - co to jest




Co to jest obrót oponami?
Termin "rotacja opon" może być mylący i nieco mylący dla nowych kierowców, ponieważ wszyscy wiemy, że podczas jazdy same opony się obracają! Ale kiedy mówimy o rotacji opon w praktyce konserwacji opon, oznacza to zmianę położenia i przełączanie istniejących opon w samochodzie w różnych wzorach, na przykład z przodu na tył lub z boku na bok.

Dlaczego opony zużywają się nierównomiernie?
Tak mówi RMI: "W samochodach z napędem na przednie koła, przednie koła zazwyczaj przenoszą znacznie większą masę niż tylne. Muszą one również przekazywać moc, a także obracać się, aby umożliwić pokonywanie zakrętów. W konsekwencji zużywają się one znacznie szybciej niż tylne opony. W samochodach z napędem na tylne koła, tylne opony zużywają się szybciej niż przednie, ponieważ przenoszą moc silnika na drogę".

Jeśli chodzi o konserwację samochodu, głównymi przyczynami nierównomiernego zużycia opon są niewłaściwa geometria kół, zbyt duże lub zbyt małe ciśnienie oraz zużyte zawieszenie.

Sprawdzenie wzorów bieżnika opon może wskazać, które z nich są przyczyną zużycia. Na przykład, nadmierne zużycie zewnętrzne może wskazywać na niewłaściwą geometrię lub niedopompowanie kół, a nadmierne zużycie środkowe może wynikać z nadmiernego napompowania.

Istnieje więcej rodzajów nierównomiernego zużycia, które mogą wystąpić, takich jak płaskie plamy i zużycie ukośne, wraz z różnymi przyczynami ich występowania, takimi jak ostre hamowanie lub niewyważone koła, które omówimy w nadchodzącym poście bloga.

Dowiedz się więcej o zużyciu opon spowodowanym przez źle ustawione koła

Dlaczego miałbym rotować oponami?
Okresowa zmiana położenia wszystkich opon w pojeździe jest ważnym ćwiczeniem w ramach regularnej konserwacji opon. Jest to dobra okazja, aby sprawdzić głębokość bieżnika i sprawdzić, czy nie ma innych oznak uszkodzeń.

Długowieczność - Rotacja równomiernie rozkłada zużycie opon, maksymalizując ich żywotność.
Bezpieczeństwo - Równomierne zużycie bieżnika pomaga utrzymać jego jednolite zużycie, co jest ważne dla lepszej trakcji i prowadzenia. Zużyte opony w dowolnym kształcie i formie stanowią absolutne zagrożenie dla bezpieczeństwa i nigdy nie powinny być pozostawione bez nadzoru.
Pamiętaj, że opony są jednym z najważniejszych elementów bezpiecznej jazdy - obracanie opon wykracza więc poza potrzebę wydłużenia ich żywotności.

Schematy rotacji opon
Napęd na przednie koła
1. Forward Cross jest najczęstszym wzorem, jeśli posiadasz pojazd z napędem na przednie koła. Opony przednie są przesuwane do tyłu, a tylne po przekątnej do przeciwnej strony przedniej osi.

Obrót opon do przodu w poprzek

2. X-Pattern - dla pojazdów z fontami, w tym lekkich ciężarówek i sedanów, wszystkie opony są przełączane po przekątnej.

Rotacja opony z wzorem X

3. Tylne opony poprzeczne - Opony tylne są przesuwane na przednią oś i utrzymywane po tej samej stronie pojazdu, podczas gdy opony przednie są przesuwane na przeciwległe strony tylnej osi.

Rotacja opony poprzecznej do tyłu

W podsumowaniu
Chociaż zaleca się obracanie opon co około 10 000 km, każdy pojazd jest inny, tak samo jak każdy kierowca. Aby zrozumieć szczególne potrzeby Twojego samochodu, zapoznaj się z instrukcją producenta lub najbliższym Supa Quick, gdzie możesz również uzyskać bezpłatną kontrolę bezpieczeństwa pojazdu.

 

Lorem ipsumus

placeholder text

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et irmagnUt enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequatDuis ee dolor in reprehenderit.