Najnowsze wiadomości

5 pytań, które należy zadać przy zakupie nowego samochodu

NAPA zna nowe samochody: 2020 Ford Transit 250 Cargo Van

Jak otworzyć zamarzniętą klamkę drzwi samochodowych?

8 grudnia 2021 13:40

Rotacja opon - co to jest




Co to jest obrót oponami?
Termin "rotacja opon" może być mylący i nieco mylący dla nowych kierowców, ponieważ wszyscy wiemy, że podczas jazdy same opony się obracają! Ale kiedy mówimy o rotacji opon w praktyce konserwacji opon, oznacza to zmianę położenia i przełączanie istniejących opon w samochodzie w różnych wzorach, na przykład z przodu na tył lub z boku na bok.

Dlaczego opony zużywają się nierównomiernie?
Tak mówi RMI: "W samochodach z napędem na przednie koła, przednie koła zazwyczaj przenoszą znacznie większą masę niż tylne. Muszą one również przekazywać moc, a także obracać się, aby umożliwić pokonywanie zakrętów. W konsekwencji zużywają się one znacznie szybciej niż tylne opony. W samochodach z napędem na tylne koła, tylne opony zużywają się szybciej niż przednie, ponieważ przenoszą moc silnika na drogę".

Jeśli chodzi o konserwację samochodu, głównymi przyczynami nierównomiernego zużycia opon są niewłaściwa geometria kół, zbyt duże lub zbyt małe ciśnienie oraz zużyte zawieszenie.

Sprawdzenie wzorów bieżnika opon może wskazać, które z nich są przyczyną zużycia. Na przykład, nadmierne zużycie zewnętrzne może wskazywać na niewłaściwą geometrię lub niedopompowanie kół, a nadmierne zużycie środkowe może wynikać z nadmiernego napompowania.

Istnieje więcej rodzajów nierównomiernego zużycia, które mogą wystąpić, takich jak płaskie plamy i zużycie ukośne, wraz z różnymi przyczynami ich występowania, takimi jak ostre hamowanie lub niewyważone koła, które omówimy w nadchodzącym poście bloga.

Dowiedz się więcej o zużyciu opon spowodowanym przez źle ustawione koła

Dlaczego miałbym rotować oponami?
Okresowa zmiana położenia wszystkich opon w pojeździe jest ważnym ćwiczeniem w ramach regularnej konserwacji opon. Jest to dobra okazja, aby sprawdzić głębokość bieżnika i sprawdzić, czy nie ma innych oznak uszkodzeń.

Długowieczność - Rotacja równomiernie rozkłada zużycie opon, maksymalizując ich żywotność.
Bezpieczeństwo - Równomierne zużycie bieżnika pomaga utrzymać jego jednolite zużycie, co jest ważne dla lepszej trakcji i prowadzenia. Zużyte opony w dowolnym kształcie i formie stanowią absolutne zagrożenie dla bezpieczeństwa i nigdy nie powinny być pozostawione bez nadzoru.
Pamiętaj, że opony są jednym z najważniejszych elementów bezpiecznej jazdy - obracanie opon wykracza więc poza potrzebę wydłużenia ich żywotności.

Schematy rotacji opon
Napęd na przednie koła
1. Forward Cross jest najczęstszym wzorem, jeśli posiadasz pojazd z napędem na przednie koła. Opony przednie są przesuwane do tyłu, a tylne po przekątnej do przeciwnej strony przedniej osi.

Obrót opon do przodu w poprzek

2. X-Pattern - dla pojazdów z fontami, w tym lekkich ciężarówek i sedanów, wszystkie opony są przełączane po przekątnej.

Rotacja opony z wzorem X

3. Tylne opony poprzeczne - Opony tylne są przesuwane na przednią oś i utrzymywane po tej samej stronie pojazdu, podczas gdy opony przednie są przesuwane na przeciwległe strony tylnej osi.

Rotacja opony poprzecznej do tyłu

W podsumowaniu
Chociaż zaleca się obracanie opon co około 10 000 km, każdy pojazd jest inny, tak samo jak każdy kierowca. Aby zrozumieć szczególne potrzeby Twojego samochodu, zapoznaj się z instrukcją producenta lub najbliższym Supa Quick, gdzie możesz również uzyskać bezpłatną kontrolę bezpieczeństwa pojazdu.