Najnowsze wiadomości

Wysokowydajna wkrętarka elektryczna z precyzyjną regulacją momentu...

Szybki poradnik dla różnych typów elektrycznych wkrętaków...

3 rzeczy, które musisz wiedzieć przy zakupie opon samochodowych

16 stycznia 2021 21:49

Uszkodzona opona: naprawić czy wymienić?




Wyboje się zdarzają. Paznokcie i potłuczone szkło się zdarzają. Niestety niewiele można zrobić, aby zapobiec uszkodzeniu opony poza tym, że nie jedzie się po drodze! Ale twój budżet jest w tym miesiącu niski i zastanawiasz się, czy mógłbyś po prostu naprawić tę oponę, zamiast ją wymieniać.

Biorąc pod uwagę ogólny stan opony, pierwszym krokiem jest określenie rodzaju i zakresu uszkodzenia.

 

Rodzaje i przyczyny uszkodzeń opon
Rozmiar i rodzaj uszkodzenia opony ma duże znaczenie - uszkodzenie przez wyboje może być znacznie gorsze niż przebicie gwoździa. Oprócz ogólnego zużycia opony, istnieją cztery główne rodzaje uszkodzeń opon i najczęstsze przyczyny ich powstawania:

  • Przekłucia
  • Gdy ostry przedmiot, taki jak gwóźdź, przebije się przez powierzchnię bieżnika opony wystarczająco głęboko, utworzy się otwór i ulatnia się powietrze.
  • Wybrzuszenie ściany bocznej 
  • Dalsza jazda na przebitej oponie
  • Ciężkie uderzenie, takie jak wjechanie przez wyboje lub w chodnik, może osłabić boki opony i spowodować wybrzuszenie w miejscu uderzenia.
  • Pęknięcia 
  • Ogólne zużycie eksploatacyjne z powodu wieku
  • Promienie ultrafioletowe od długotrwałego działania promieni słonecznych powodują, że guma twardnieje i staje się krucha.
  • Nieczęsta jazda i długotrwałe postoje samochodu
  • Rozerwane opony 
  • Nagłe uderzenie w oponę podczas jazdy nad obiektem z dużą prędkością
  • Niedopompowana opona zwiększa tarcie i ciepło na drodze, a wraz z ciśnieniem pochodzącym od ciężaru samochodu powoduje rozerwanie opony.
  • Nawet pęknięcia, które nie są obsługiwane, aby spowodować rozerwanie opony

Jaki rodzaj uszkodzenia opony można bezpiecznie naprawić?

Małe przebicia w zewnętrznej ścianie lub bieżniku opony spowodowane przez przedmioty takie jak gwóźdź lub śruba są łatwe do naprawienia.

Uszkodzenia wewnętrzne, uszkodzenia ścian bocznych, głębokie nacięcia, ogromne wyżłobienia lub pęknięcie od pękniętej opony nie nadają się do naprawy.

Zasadą jest, że otwory o średnicy większej niż około 5 - 6 mm nie powinny być uważane za bezpieczne do naprawy.

Metody naprawy przebicia opony
Po usunięciu przedmiotu, który przebił oponę, guma zamyka się i miejsce przebicia jest prawie niewidoczne. Istnieją trzy sposoby na naprawę niewielkiego przebicia:

  • Wtyczka
  • Łatka
  • Kombinacja wtyczki i łatki

W celu dokonania prawidłowej naprawy należy sprawdzić wnętrze opony, aby sprawdzić, jakie ewentualne uszkodzenia powstały. W celu sprawdzenia, czy wnętrze opony nie jest uszkodzone, należy usunąć oponę z felgi.

W metodzie naprawy plastycznej technik usuwa oponę z felgi, lokalizuje miejsce uszkodzenia i przygotowuje powierzchnię do naprawy za pomocą łatki. W metodzie korkowej jednak opona nie jest usuwana z felgi, a przebicie jest naprawiane od zewnątrz.

Ani sama metoda wtykowa, ani łatka nie wystarczą do zapewnienia w pełni bezpiecznej i prawidłowej naprawy przebicia. Dlatego też metoda łączenia jest sugerowana przez ekspertów w dziedzinie opon.

W podsumowaniu
Nie ryzykuj bezpiecznie. Jeśli opona została poważnie uszkodzona, najlepiej ją wymienić. Małe przebicia, które można bezpiecznie naprawić, mogą się przydać na kilka tysięcy kilometrów więcej. Ważne jest jednak, aby każda naprawa opony była wykonywana profesjonalnie przez wykwalifikowanego mechanika.

 

Lorem ipsumus

placeholder text

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et irmagnUt enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequatDuis ee dolor in reprehenderit.