Najnowsze wiadomości

Wysokowydajna wkrętarka elektryczna z precyzyjną regulacją momentu...

Szybki poradnik dla różnych typów elektrycznych wkrętaków...

3 rzeczy, które musisz wiedzieć przy zakupie opon samochodowych

16 stycznia 2021 22:45

Znaczenie ciśnienia w oponach dla bezpiecznej jazdy




Bezpieczeństwo dla siebie i innych powinno być priorytetem podczas wyruszania w każdą podróż. Sprawozdanie Urzędu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (RSA) wykazało, że czynniki związane z pojazdami odegrały rolę w 1 na 8 śmiertelnych kolizji w latach 2008-2012. Spośród tych śmiertelnych kolizji najważniejszym czynnikiem były uszkodzone opony, które stanowiły prawie dwie trzecie (65,1%) wszystkich zidentyfikowanych czynników związanych z pojazdem. 

Od tego czasu odsetek ten wzrósł. Wielu użytkowników dróg nie zdaje sobie sprawy z tego, co

Ważną rolę w zapewnieniu ich bezpieczeństwa podczas jazdy odgrywa ciśnienie w oponach. Myślisz, że jest to mały, przypadkowy element konserwacji samochodu, a potem - BANG! Zostajesz uderzony wydatkiem, o który się nie targowałeś. Mówiąc wprost, ciśnienie w oponach zapewnia wsparcie - lub jego brak - dla pełnego obciążenia pojazdu na drodze.

Sprawozdanie Urzędu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (RSA) ujawniło, że czynniki związane z pojazdami odgrywały główną rolę w 1 na 8 śmiertelnych kolizji w latach 2008-2012. Spośród tych śmiertelnych kolizji najważniejszym czynnikiem były uszkodzone opony, które stanowiły prawie dwie trzecie (64,1%) wszystkich zidentyfikowanych czynników związanych z pojazdem. Od tego czasu rosnące koszty paliwa spowodowały, że coraz więcej użytkowników dróg rezygnuje z regularnego serwisowania samochodów - przede wszystkim na oponach, gdzie prawidłowe ciśnienie jest kluczowym elementem zapewniającym bezpieczeństwo w większości warunków drogowych.    

Prawidłowe ciśnienie powietrza w oponie pomaga równomiernie rozłożyć ciężar pojazdu na wzór bieżnika opony, tak aby opona - i sam pojazd - były jak najbardziej stabilne. Gdy opona jest zbyt mocno lub zbyt słabo napompowana, traci stabilność, co ma negatywny wpływ na prowadzenie, pokonywanie zakrętów i zatrzymywanie pojazdu. W końcu opona zacznie się również nierównomiernie zużywać i ... będziesz miał kłopoty. 

Jak radzić sobie z ciśnieniem
Utrzymując właściwe ciśnienie w oponach, zapewniasz sobie większą żywotność. Z drugiej strony, niewłaściwe ciśnienie w oponach może prowadzić do ich szybkiego lub nieregularnego zużycia. Może to spowodować znaczne wewnętrzne i zewnętrzne uszkodzenia opon, które mogą prowadzić do ich nagłej i katastrofalnej awarii. Może to również prowadzić do poważnych obrażeń kierowcy, pasażerów i innych osób.

Jak często należy sprawdzać ciśnienie w oponach? Najlepiej sprawdzać je co dwa tygodnie, jednak dobrą zasadą jest, aby sprawdzać je za każdym razem, gdy tankuje się paliwo lub przynajmniej raz w miesiącu. Przy normalnej eksploatacji opony tracą około jednego funta na cal kwadratowy (PSI) miesięcznie.

Zawsze pamiętaj, aby sprawdzać opony, gdy są zimne, pierwszą rzeczą rano, co najmniej trzy godziny po tym, jak ostatni raz byłeś na drodze. 

Dla każdego samochodu i marki, ciśnienie w oponach będzie różne. Często zmienia się też ciśnienie w oponach przednich i tylnych. Aby znaleźć właściwe ciśnienie powietrza w oponach, należy sprawdzić informacje na wewnętrznej stronie panelu bocznego kierowcy samochodu, w instrukcji obsługi, po wewnętrznej stronie drzwi schowka na rękawiczki lub po wewnętrznej stronie pokrywy silnika.

Zawsze używaj niezawodnego ciśnieniomierza powietrza - samodzielnie lub przez przeszkolonego i doświadczonego pracownika warsztatu.

Zawsze pamiętaj o sprawdzeniu ciśnienia w oponie zapasowej i upewnieniu się, że wszystkie zawory opon mają kapsle i niezwłocznie wymieniają brakujące. Zapobiega to przedostawaniu się kurzu i innych cząsteczek do zaworów i opon wewnętrznych oraz obniżaniu ciśnienia powietrza.

Nad- i niedoinflacja - dlaczego oba są potencjalnie problematyczne
Zarówno nadmierne jak i zbyt niskie ciśnienie zmniejsza optymalny kontakt opony z nawierzchnią i skraca żywotność opony.  

Nadmierne napompowanie, podobnie jak zbyt małe obciążenie, zmniejsza siłę amortyzacji opon. Są one wtedy bardziej podatne na uderzenia, przebicia i otarcia, a także zmniejszają kontakt opony z nawierzchnią. Ma to negatywny wpływ na właściwości jezdne pojazdu i prowadzi do nadmiernego zużycia środkowego bieżnika.

Niedopompowanie, podobnie jak przeciążenie, powoduje nadmierne wyginanie się boków opon, co prowadzi do ich przegrzania, a w konsekwencji do pęknięcia karkasu i oddzielenia bieżnika. Ponadto, zmniejszony kontakt opony z nawierzchnią prowadzi do zużycia barku i źle wpływa na prowadzenie pojazdu. I nigdy nie zapominajmy, że niedopompowanie jest główną przyczyną rozerwania opony!

Rekomendowane przez producentów pojazdów funty na cal kwadratowy (PSI) mają na celu zwiększenie wydajności:

  • Komfort jazdy, bezpieczeństwo i wydajność
  • Nośność
  • Trakcja i zużycie
  • Ogólne oszczędności paliwa 

Ciśnienie w oponach ma wpływ na osiągi pojazdu - i bezpieczeństwo pasażerów
Utrzymanie właściwego ciśnienia w oponach może faktycznie wydłużyć ich żywotność. Nawet jeśli ciśnienie w oponach jest zaniżone tylko o 0,5 do 1 bara, może to zmniejszyć ich żywotność nawet o 25%.

Ponadto, posiadanie nawet lekko niedopompowanych opon może potencjalnie zwiększyć zużycie paliwa o ponad 5%.

Opony niedopompowane niebezpiecznie wydłużają drogę hamowania przy normalnej prędkości o ponad 8 metrów. Liczba ta zwiększa się w przypadku cięższych pojazdów, a niebezpieczeństwa zwiększają się, gdy jest wietrznie lub mokro.

Niedopompowanie jest główną przyczyną awarii opony. Dzieje się tak, ponieważ większe tarcie powstaje, gdy większa część powierzchni opony dotyka drogi. Tarcie to może prowadzić do przegrzania, przedwczesnego zużycia, oddzielenia bieżnika i - co najbardziej alarmujące - całkowitego rozerwania opony!

Bieżnik środkowy na nadmiernie napompowanych oponach ma tendencję do szybszego zużycia. Ze względu na to, że opona jest sztywniejsza i sztywniejsza, jest bardziej podatna na uszkodzenia w wyniku uderzenia w wyboje lub krawężniki. Oczywiście, nadmierne napompowanie skraca również żywotność opony, co na dłuższą metę kosztuje Cię więcej z powodu nadmiernego zużycia.

 

Lorem ipsumus

placeholder text

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et irmagnUt enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequatDuis ee dolor in reprehenderit.