Najnowsze wiadomości

9 grudnia 2023 12:00

Jak używać kabli zworkowych



Martwe baterie zdarzają się najlepszym z nas, często w najgorszym momencie. W takich przypadkach, masz szczęście, jeśli masz kable i przyjaciela lub sąsiada, który może dać ci impuls. W przeciwnym razie zostaniesz poproszony o pomoc przez nieznajomego i będziesz miał nadzieję, że ktokolwiek, kogo oflagujesz, jest lepiej przygotowany niż Ty. Ale czy wiesz, jak używać kabli, gdy nadejdzie czas, aby je podłączyć? Czy wiesz, jakich pułapek unikać i jakich środków ostrożności przestrzegać, aby zapewnić bezpieczeństwo Tobie i Twojemu pojazdowi?

Ustawienie

Jeśli możesz, zaparkuj dwa pojazdy naprzeciwko siebie. Pamiętaj, że kable będą musiały sięgać od jednego akumulatora do drugiego, a Ty musisz być wolny od wszelkich otaczających Cię zagrożeń, takich jak ruch uliczny. Upewnij się, że oba samochody są zaparkowane z wyłączonymi silnikami i włączonymi hamulcami postojowymi.

Podłączanie

Otwórz maskę i zlokalizuj akumulatory lub punkty podłączenia zworki (sprawdź w instrukcji obsługi). Każdy koniec kabla ma jeden czarny i jeden czerwony zacisk, generalnie odpowiadające dodatniemu ładunkowi akumulatora (czerwony+) i ujemnemu ładunkowi akumulatora (czarny-), ale zawsze ważne jest, aby sprawdzić na samym akumulatorze.

kable

  1. Zacznij od podłączenia pierwszej czerwonej klemy do dodatniego bieguna martwego akumulatora oznaczonego "+" lub "pos" na obudowie akumulatora. Należy zapewnić dobry kontakt pomiędzy klemą a zaciskiem, aby nie odskoczyła w połowie procedury i aby elektrony mogły przedostać się do ładowania.
  2. Tak jak poprzednio, należy zapewnić dobry kontakt, być może poprzez poruszenie nim, aby upewnić się, że nie zsunie się natychmiast.Podłącz pierwszy czarny zacisk do ujemnego (-) zacisku dobrego akumulatora. Zwróć uwagę, że po podłączeniu obu stron zworki do akumulatora, bardzo ważne jest, aby nie dopuścić do zetknięcia się dwóch pozostałych klem.
  3. Jeśli tak się stanie, spowodują one zwarcie, tworząc potencjalnie niebezpieczne iskry.Na koniec, podłącz drugą czarną klemę do każdej niepomalowanej metalowej powierzchni pojazdu z martwym akumulatorem, która nie znajduje się bezpośrednio obok akumulatora. Tak, skok będzie działał, jeśli będzie podłączony do ujemnego bieguna, ale jeśli martwy akumulator emituje niewidoczne gazy palne, iskra powstająca z połączenia może spowodować eksplozję akumulatora.

Uruchomienie

Uruchomić silnik pojazdu z dobrym akumulatorem i pozwolić mu pracować przez kilka minut na biegu jałowym, aby naładować akumulator. Następnie spróbuj uruchomić pojazd z rozładowanym akumulatorem, ale nie zmuszaj go do tego przez dłużej niż kilka sekund, w przeciwnym razie ryzykujesz przepalenie rozrusznika. Być może będziesz musiał uzbroić się w cierpliwość. Kiedy silnik się uruchomi, odłącz klemy w kolejności dokładnie odwrotnej do tej, w jakiej je podłączyłeś.

Po uruchomieniu pojazdu jedź nim przez co najmniej 20 minut, aby dać szansę alternatorowi na pełne naładowanie akumulatora. I to już wszystko! Pamiętaj jednak, że o ile nie zostawiłeś włączonego światła lub pojazd nie siedział przez dłuższy czas, Twój rozładowany akumulator może być próbą poinformowania Cię, że potrzebujesz nowego akumulatora lub alternatora, i warto się temu przyjrzeć, aby uniknąć kolejnego incydentu.

Zwracanie uwagi na konserwację może pomóc w zapobieganiu takim niespodziankom, ale najlepiej być przygotowanym na to, że jeśli utkniesz w martwym punkcie, będziesz miał własne kable.