Narzędzia do czyszczenia wnętrza i nadwozia samochodu
3 sie 2020 - Narzędzia i akcesoria
9 grudnia 2023 12:31
Jeśli Twój samochód został zbudowany przed późnymi latami 80-tymi, istnieje prawdopodobieństwo, że silnik wykorzystuje gaźnik do doprowadzania powietrza i paliwa do silnika. Gaźniki (lub gaźniki) są złożonymi elementami, które spełniają kilka kluczowych funkcji, jeśli chodzi o osiągi silnika: przepływ powietrza/paliwa (przepustnica), mieszanka paliwowo-powietrzna (rozpylanie), przechowywanie paliwa (miski paliwowe), jakość biegu jałowego, a w przypadku pojazdów z automatyczną skrzynią biegów gaźnik może nawet zarządzać punktami zmiany biegów za pośrednictwem podnośnika.
Przepływ powietrza/paliwa - Powietrze dostaje się do gaźnika przez klapę powietrzną znajdującą się w górnej części gaźnika. Istnieją dwa główne systemy - pierwotny i wtórny (w gaźnikach czterotaktowych). Powietrze jest wciągane do silnika poprzez podciśnienie w kolektorze dolotowym. Kiedy powietrze przepływa przez zwężkę (cylinder) gaźnika, podciśnienie jest wytwarzane przez spadek ciśnienia, ponieważ prędkość przepływu powietrza wzrasta w stosunku do konstrukcji zwężki. To powoduje, że paliwo przepływa przez główne dysze systemu dozującego gaźnika, a następnie jest rozpylane przez zwężkę wspomagającą wewnątrz głównej beczki gaźnika. Każda z beczek gaźnika posiada oddzielny system. Łopatki przepustnicy są sterowane bezpośrednio przez kierowcę za pomocą pedału gazu.
Współczynnik mieszanki AF - określany również jako współczynnik AF (AFR), jest to równowaga powietrza i paliwa w silniku. Wyrażone jako stosunek, na przykład 12 funtów powietrza w połączeniu z 1 funtem paliwa to 12:1. Niezależnie od konstrukcji silnika i jego osiągów, współczynniki te pozostają niezmienne.
Charakterystyka AFR
5:1 - Granica bogatego spalania. Silnik będzie pracował nierówno i nieregularnie.
6-9:1 - Ekstremalnie bogaty. Niskie osiągi i czarny wydech, który może spowodować pieczenie nosa i oczu.
10-11:1 - Bardzo bogaty. Silniki z doładowaniem mogą pracować tutaj, aby kontrolować detonację.
12-13:1 - Bogaty. Najlepszy zakres mocy dla silników wolnossących.
14-15:1 - Idealny pod względem chemicznym. 14.6:1 to idealny AFR, nie pozostawiający niespalonego paliwa ani tlenu.
16-17:1 - Niski. Najlepszy dla oszczędności paliwa. Akceptowalny dla tempomatu z częściowym otwarciem przepustnicy.
18-19:1 - bardzo uboga mieszanka. Jest to granica akceptowalnej jazdy.
20-25:1 - Granica spalania na chudym silniku. Różni się w zależności od silnika, ale w tym punkcie istnieje ryzyko detonacji, gorących punktów i spalania tłoków.
AFR jest kontrolowany przez trzy systemy: jałowy, pierwotny i wtórny. Jest to funkcja określająca ilość paliwa dostarczanego do silnika w zależności od przepływu powietrza.
Magazynowanie paliwa - W celu rozruchu i zwiększenia mocy, gaźnik musi przechowywać niewielką ilość paliwa w swoim wnętrzu. W przeciwieństwie do układu wtrysku paliwa, gdzie paliwo jest pod wysokim ciśnieniem (40-65 psi), układy gaźnikowe są zazwyczaj ustawione na ciśnienie paliwa wynoszące zaledwie 6-7 psi. Ponieważ paliwo jest dostarczane pod próżnią, a nie pod ciśnieniem (jak w przypadku EFI), posiadanie niewielkiej ilości paliwa na pokładzie jest bardzo ważne. Większość gaźników przechowuje kilka uncji paliwa przez cały czas. Poziom paliwa w miskach jest regulowany przez iglicę i gniazdo. Kiedy poziom paliwa spada poniżej ustawionego poziomu, ciężar pływaka otwiera iglicę, paliwo wpływa przez port w gnieździe, aż pływak podniesie się, zamykając iglicę. Gdy przepustnica jest gwałtownie otwarta, w celu wyprzedzenia, połączenia lub po prostu do jazdy, dodatkowe wymagane paliwo jest mechanicznie pompowane przez gaźnik za pomocą sprężyny i systemu tłokowego bezpośrednio z miski paliwowej do zwężki.
Jakość biegu jałowego - Funkcja układu dozowania biegu jałowego, jak również łopatek przepustnicy, jakość biegu jałowego silnika jest ważna z kilku powodów. Szorstki bieg jałowy oznacza niechlujne działanie w ruchu stop and go, większe zużycie i zanieczyszczenie świec zapłonowych i trudne do uruchomienia warunki, zwłaszcza gdy silnik jest zimny. Na biegu jałowym, układ dozowania biegu jałowego dostarcza całe paliwo, pozostałe dwa układy nie biorą w tym udziału. W trybie jałowym, kiedy przepustnica jest otwarta, układ jałowy pracuje w tandemie z podstawowym układem dozowania. W miarę otwierania przepustnicy rola układu jałowego ulega zmniejszeniu. Na biegu jałowym podciśnienie ciągnie paliwo przez układ dozowania, w tym przez porty śrubowe biegu jałowego, które umożliwiają regulację mieszanki paliwowej biegu jałowego.
W gaźnikach czterotaktowych układ pierwotny jest wykorzystywany do momentu otwarcia przepustnicy w około 65%, w którym to momencie zaczynają otwierać się beczki wtórne. Oba systemy osiągają otwarcie przepustnicy (WOT) w tym samym momencie, ale w gaźnikach o różnej wielkości otworów, takich jak GM Quadrajet, występuje efekt zwany "crashing in", w którym cylindry wtórne są o wiele większe od cylindrów pierwotnych i w pewnym momencie przepływ powietrza i paliwa gwałtownie wzrasta. Beczki o jednakowej wielkości eliminują ten problem.
W większości przypadków, gaźnik fabryczny jest wystarczający dla silnika fabrycznego, ale gaźnik z rynku wtórnego może pomóc obudzić silnik fabryczny i jest zazwyczaj wymagany dla zastosowań wyczynowych. Kluczem do wyboru nowego gaźnika jest dopasowanie rozmiaru silnika do rozmiaru gaźnika. W przeciwieństwie do powszechnego przekonania, większość małych V8 może wykorzystać tylko około 600-650 CFM (stóp sześciennych na minutę) przepływu powietrza bez poważnych modyfikacji wydajności. Nawet jeśli wiele silników small-block Chevy było wyposażonych w gaźniki Quadrajet 750 lub 850, zmiana na gaźnik z kwadratowym otworem (równe beczki) o takim samym rozmiarze może skutkować ugrzęźnięciem i zmniejszeniem zużycia paliwa. Dla silników ulicznych, właściwy gaźnik jest zazwyczaj nieco mniejszy.
W końcu wszystkie gaźniki wymagają przebudowy. Ponieważ są one poddawane działaniu powietrza i paliwa, brud i lakier gromadzą się w ich wnętrzu. Kiedy systemy dozujące ulegają zabrudzeniu, wydajność gaźnika ulega drastycznemu pogorszeniu. Utrzymywanie czystych filtrów powietrza i paliwa przedłuży żywotność gaźnika (i silnika). Możesz przedłużyć żywotność starszego gaźnika stosując preparaty do paliwa, które czyszczą lakier od wewnątrz. Niezależnie od sposobu konserwacji, w końcu konieczna jest przebudowa.
W niektórych przypadkach odbudowa gaźnika jest niemożliwa lub ekonomicznie nieuzasadniona. Uszkodzone części, trudne do znalezienia uszczelki i skomplikowane procesy sprawiają, że odbudowa jest ryzykowna, szczególnie w przypadku mniej popularnych pojazdów. Wymiana jest w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem. Ostatnio przeszliśmy przez ten proces w Mercury Parklane z 1965 r. z silnikiem 390 Ford FE. Oryginalny gaźnik wymagał odbudowy, ale było w nim kilka uszkodzonych części, które bardzo trudno znaleźć. Chcieliśmy również obudzić śpiącą 390-tkę. Wybrany został gaźnik Edelbrock 600 CFM z serii Thunder, który został zamówiony w lokalnym sklepie NAPA Auto Parts Store.
Instalacja nowego gaźnika wymaga trochę poprawek, ale gaźniki Edelbrocka są bardzo bliskie ideału po wyjęciu z pudełka, to jedna z zalet pójścia tą drogą. Konstrukcja jest bardzo podobna do oryginalnego gaźnika i była to wymiana typu bolt-on, bez konieczności stosowania adapterów (niektóre aplikacje wymagają adapterów, sprawdź to w lokalnym sklepie).
Po zainstalowaniu nowego gaźnika, 390 ruszył znacznie łatwiej, z gładką pracą na biegu jałowym i lepszą wydajnością poza biegiem jałowym. Za mniej niż koszt odbudowy starego gaźnika, mamy nowy gaźnik, który działa lepiej niż oryginalny i jest łatwiejszy do dostrojenia.
© Copyright kluczeudarowe.pl. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.