Najnowsze wiadomości

9 grudnia 2023 12:58

Oznaki, że Twoje zawieszenie jest nieudane i inne symptomy samochodowego hałasu



Diagnozowanie najczęstszych awarii układu zawieszenia

Układ zawieszenia Twojego samochodu jest jednym z głównych czynników wpływających na komfortową i stabilną jazdę. Przyjmuje i absorbuje wstrząsy w każdej nawierzchni i pozwala na niezawodne i nieszkodliwe przyspieszanie, hamowanie i pokonywanie zakrętów. Zawieszenie może jednak z czasem ulec szybkiemu zużyciu i zniszczyć równowagę i hamowanie samochodu, co sprawia, że jazda jest trudniejsza i niebezpieczniejsza. Z tego powodu konieczne jest jak najszybsze zdiagnozowanie wszelkich oznak problemów z zawieszeniem. I choć może się to wydawać skomplikowane, istnieją pewne proste rzeczy, na które można uważać, np:

Osłabione sprężyny

Zawieszenie twojego samochodu może mieć uszkodzoną lub zepsutą sprężynę, co może spowodować upadek twojego samochodu na jedną stronę. Możesz sprawdzić, czy zawieszenie twojego samochodu zawodzi, czy też nie, za pomocą prostego testu. Wystarczy ustawić samochód na równej powierzchni i oprzeć całą swoją wagę na przedniej lub tylnej części samochodu i zauważyć, ile razy samochód odbija się, zanim się zatrzyma. Jeśli samochód odbija się nawet dwa lub trzy razy, to prawdopodobnie istnieje problem z jego zawieszeniem.

Amortyzatory olejowe

Za każdym razem, gdy samochód przechodzi nad pęknięciami lub innymi niedoskonałościami drogi, jego układ zawieszenia absorbuje je poprzez skurczanie się i rozszerzanie sprężyn do dowolnego postępu w górę. Amortyzatory, z płynu hydraulicznego przechowywane w nich, a następnie pozbyć się wszelkich ruchów pozostawionych w sprężyny, trzymając samochód od odbić. Olej hydrauliczny może czasami wypłynąć i całkowicie zamazać amortyzatory w smarze, powodując zawalenie się całego układu zawieszenia. Wystarczy spojrzeć na amortyzatory, aby stwierdzić, czy nie ma wycieku oleju, który należy naprawić.

Łyse opony

Podobnie jak w przypadku zawieszenia, opony samochodowe stopniowo zużywają się przy większym zużyciu. Opona jest uważana za łysą, gdy osiąga punkt, w którym pozostaje tylko 1/16 cala bieżnika. Jazda na tych oponach jest oczywiście bardzo niebezpieczna. Do pomiaru głębokości bieżnika można użyć profesjonalnego przyrządu pomiarowego. Łyse opony prowadzą również do zwiększonego hałasu na drodze, który negatywnie wpływa na jakość jazdy.

Uszkodzony drążek antypoślizgowy

Pęknięta listwa antyrolingowa może spowodować przewrócenie się samochodu podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością lub na nierównościach drogi. Zazwyczaj pręt zabezpieczający, będący po prostu prętem metalowym, nie łamie się. Jednak po obu stronach pręta znajdują się plastikowe lub gumowe tuleje, które z czasem mogą ulec zużyciu. Należy sprawdzić, czy podczas pokonywania zakrętów nie pojawiają się odgłosy stukania lub piszczenia, a jeśli się je zauważy, to czas na ich wymianę.