Najnowsze wiadomości

9 grudnia 2023 13:21

Ustawianie kół - najczęstsze pytania




Prawidłowa geometria kół to nie tylko regulacja kątów ogumienia samochodu, to także regulacja zawieszenia samochodu.

Jazda na źle ustawionych kołach stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa, ponieważ może spowodować zjechanie samochodu z pasa ruchu i spowodować kolizję. Prowadzi to również do zwiększonego tarcia między oponami a nawierzchnią, w wyniku czego bieżniki opon gwałtownie się przerzedzają, powodując słabe osiągi na drodze, a nawet gwałtowną utratę ciśnienia w oponach.

Co to jest osiowanie kół?
Producenci oryginalnego wyposażenia (OEM) dostarczają specyfikacje dotyczące geometrii kół przy sprzedaży swoich pojazdów. Możesz zmaksymalizować siłę reakcji układu kierowniczego pojazdu i utrzymać jego kierunek jazdy, regularnie sprawdzając koła pojazdu zgodnie z wytycznymi producenta. W przypadku niewłaściwego ustawienia, należy ponownie ustawić zawieszenie i koła poprzez korektę kątów zbieżności kół, a mianowicie:

  • Kąt pochylenia to kąt nachylenia opony do wewnątrz lub na zewnątrz widziany z przodu pojazdu. Zbyt duży kąt pochylenia do wewnątrz lub na zewnątrz, zwany również ujemnym i dodatnim pochyleniem, wskazuje na niewłaściwe ustawienie opony i będzie wymagał regulacji.
  • Kąt zbieżności jest to kąt nachylenia lewej lub prawej opony i jest to zakres, w jakim opony obracają się do wewnątrz lub na zewnątrz, gdy patrzysz na nie z góry. Jeśli okaże się to mylące, po prostu wstań i popatrz w dół na swoje stopy. Skieruj je do wewnątrz, do środka ciała. Gdy opony w Twoim samochodzie są ustawione pod tym samym kątem, nazywamy to wyrównaniem do wewnątrz. Stopy ustawiamy pod kątem na zewnątrz, a Ty masz wyrównanie do przodu. Oba wymagają regulacji.
  • Kąt nachylenia kół to pionowa oś kół kierowanych pojazdu, która pomaga w wyważeniu układu kierowniczego i zapewnia stabilność podczas pokonywania zakrętów.  W szczególności, jest to kąt twojej osi kierowniczej, gdy patrzysz z boku pojazdu. Jeśli masz dodatnie kółka, oś układu kierowniczego przechyli się w kierunku kierowcy. Natomiast ujemny kąt wyprzedzenia oznacza, że oś układu kierowniczego przechyla się w kierunku przodu pojazdu.

Jak sprawdzić, czy koła nie są źle ustawione i czy nie są uszkodzone opony? 
Zużycie opony spowodowane przez źle ustawione koła

Przyczyny niewspółosiowości kół
Problemy z geometrią kół mogą pojawić się stopniowo w wyniku źle utrzymanych dróg i zużycia pojazdu lub nagle w wyniku uderzenia.

Najczęstszymi przyczynami niewspółosiowości wolnych kół są:

Zużycie elementów zawieszenia
Masywny moment obrotowy i tarcie wynikające z jazdy, które powodują nacisk na wstrząsy, sprężyny i opony
Do bardziej drastycznych przyczyn niewspółosiowości kół należą:

  • Uderzanie w wyboje z prędkością
  • Wpadanie na duże przeszkody drogowe
  • Parkowanie przy chodnikach na siłę

Jakie są objawy złego ułożenia kół?
Problemy z geometrią kół mogą być widoczne podczas jazdy lub gdy pojazd jest nieruchomy. Oto sposoby na określenie złej geometrii kół:

  • Podczas jazdy
  • Kierownica szarpiąca lub wibrująca i nie wracająca do normalnej pozycji po zakręcie
  • Nierównomierne zużycie bieżnika opony
  • Opony piszczą podczas skręcania
  • Nadmierne zużycie żeber barku opony na wewnętrznym lub zewnętrznym barku (wskazujące na problemy z ustawieniem pochylenia)
  • Podczas gdy stacjonarne

Zaparkuj samochód z kołami skierowanymi do przodu i stań kilka metrów przed nim. Przyjrzyj się obu stronom samochodu i sprawdź, czy koła stoją prosto w górę, czy są nachylone do wewnątrz lub na zewnątrz.

Po co zwracać uwagę na te symptomy?
Słabo wyrównane opony zużywają się agresywnie, co skraca ich osiągalne kilometry i prowadzi do przebicia opon, szybkiej utraty ciśnienia w oponach oraz paskudnych wypadków.

Ponieważ objawy niewspółosiowości kół pojawiają się zazwyczaj stopniowo, początkowo możesz nie zauważyć problemu. Jednakże, zwracając szczególną uwagę na objawy, można łatwo zaoszczędzić czas i pieniądze oraz zachować bezpieczeństwo za kierownicą.